انواع دستگاه های تولید برق
نوشته شده توسط : آیسان

> چگونه یک ژنراتور دیزل را انتخاب کنید

امروزه دیزل ژنراتور ها به عنوان یک منبع پشتیبان برای شرکت های صنعتی، سایت های ساخت و ساز، مراکز داده، مراکز خرید، بیمارستانها و سایر مصارف استفاده می شوند. به همین منظور یک دیزل ژنراتور ایده آل باید توانایی تولید قدرت مورد انتظار، تناوب جریان، ایمنی لازم و حداقل آلودگی صوتی را شامل شود تا بتواند جوابگویی نیاز مشتری باشد.

> ساختار دیزل ژنراتور

 ساختار دیزل ژنراتور دارای دو قسمت اصلی است یکی ژنراتور الکتریکی و دیگری موتور دیزلی، اما به صرف وجود این دو یک دیزل ژنراتور نمی تواند به خوبی و مطمئن کار کند. از همین رو یک دیزل ژنراتور دارای قسمت های است که به تفسیر آن ها را شرح می دهیم.

1-موتور: موتور حیاتی ترین قسمت یک دیزل ژنراتور است، زیرا تمام  توان مکانیکی که یک ژنراتور برای حرکت نیاز دارد را تامین میکند. انتخاب موتور در دیزل ژنراتور باید با دقت زیاد انجام شود زیرا توان مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور را مشخص کند تا قدرت الکتریکی برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست آید.میزان صدای تولید شده و میزان حجم محفظه سوخت از دیگر مواردی است که باید در انتخاب موتور به آن توجه شود.

2-ژنراتور: ژنراتور را میتوان  قلب تپنده یک دیزل ژنراتور نامید زیرا وظیفه تولید برق بر عهده ژنراتور میباشد به این صورت که انرژی اولیه خود را از موتور گرفته و تولید توان برق می کند. نوع ژنراتور بر حسب نیاز ما تعیین می شود. برای مثال برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم.مثل : دیزل ژنراتور مکالته و دیزل ژنراتور ولووو...

3-رگولاتور ولتاژ: وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را رگولاتور ولتاژ بر عهده دارد که این کار با عملکرد اجزایی مانند سیم پیچی تحریک، رتورو یکسو کننده و رگولاتور انجام می پذیرد.

4-سیستم خنک کننده: خنک کردن اجزای ولتاژ  یکی از مهم ترین بخش ها در دیزل ژنراتور میباشد.  زیرا داغ شدن طولانی مدت دستگاه باعث خراب شدن قطعات می شود که به عملکرد آن ضربه می زند.

5-مخزن سوخت دیزل ژنراتور: از این قسمت سوخت دیزل ژنراتور وارد دستگاه می شود و حجم این مخزن بر حسب نوع دیزل ژنراتور متغیر است. برای مثال حجم مخزن یک نمونه دیزل ژنراتور با توان حدود 50 کیلو ولت آمپر حدود 900 لیتر است که به میزان 8 ساعت می تواند کار کند. جهان ما روز به روز به انرژی الکتریکی و مشتقات آن وابسته تر می شود. منابع نیروی الکتریکی تقریبا برای تمام دستگاه ها حیاتی بوده و یک منبع الکتریکی تراسیبل یا قابل اعتماد همچون دیزل ژنراتور برای اماکن و تجهیزاتی رو به رشد، امروزه امری ضروری محسوب می گردد.

اماکنی مانند ساختمان های اداری و کارخانه ها، تاسیسات ارتباط از راه دور، مراکز داده و اطلاعات، وا ارائه دهندگان سرویس ها و زیر ساخت های اینترنتی مخابراتی نیازمند انرژی الکتریکی در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته بدون قطعی و افت ولتاژ هستند.دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دستگاهی است متشکل از دو پارت اصلی به نام های موتور دیزلی و آلترناتور (دینام) که وظیفه اصلی آن تولید نیروی الکتریسیته در شرایط قطعی یا نبود برق می باشد.

موتور ژنراتور ها نوعی مولد الکتریکی هستند که وظیفه تامین انرژِی الکتریکی برای سیستم هایی که قابلیت دسترسی به شبکه برق سراسری را ندارند و نیز سایت پروژه هایی که به دلایلی در برهه ای از زمان دسترسی به شبکه بالاسری را ندارند کاربرد دارد.

امروزه استفاده از مولد های برق به جای یک امر تجملی تبدیل به یک ضرورت شده است.

وجود جریان الکتریسیته یا برق، عنصر جدانشدنی دنیای امروز می‌باشد. این مهم به حدی است که در صورت اختلال و نبود برق، کلیه فعالیت‌ها و صنایع، همچنین زندگی روزمره انسان مختل خواهد شد. دیزل ژنراتورها عهده‌دار رفع این اختلالات می‌باشند.

این مولد های الکتریکی به دلیل نقش پر اهمیت شان باید شخصی سازی شده و به شیوه ای به کار بروند که انرژی الکتریکی را به میزان کیفیت و کمیت مورد نیاز تامین کنند.





:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: